Att Podda!

Om att spara rätt

När du är färdig med redigeringen ska du exportera arbetet till en lyssningsbar fil. Alla redigeringsprogram har en funktion för att exportera redigeringsprojektet när det är klart.

Filformatet mp3 är sedan flera år tillbaka standardför podcast. Det är en komprimeringsteknik som skalar bort ohörbara ljudfrekvenser för att filstorleken ska bli mindre. Trots att mp3-formatet har sina brister och att det idag finns många bättre alternativ fortsätter formatet vara standard. En mer modern komprimeringsteknik som också fungerar för podcast och inte inverkar lika mycket på ljudkvaliteten är ACC.

Jag vill hävda att bara den som är proffs på ljud och har en superanläggning kan höra skillnad, så egentligen spelar det ingen större roll vilken komprimeringsteknik du använder. Tal kräver ingen ljudmässig toppkvalitet, huvudsaken är att det som sägs hörs klart och tydligt. Visst sprakar och brusar det i ett telefonsamtal, men du hör vad den du pratar med säger och tänker förmodligen inte på missljudet i bakgrunden förrän samtalet bryts och personen i andra änden försvinner helt till följd av störningar.

En annan viktig aspekt gällande ljudkvalitet du bör tänka på är det som kallas bitrate (överföringskapacitet). Bitrate är den data en dator kan överföra från en enhet till en annan under en viss tid. Överföringskapaciteten mäts i antal bitar per sekund. Hur många bitar per sekund som överförs har effekt på ljudkvaliteten, men också på hur mycket data som användaren behöver för att lyssna. För stora filer tar lång tid att ladda ner och du har säkert märkt att filmer som du streamar ibland hackar eller stannar för att få tid att laddas in.

Ljudfiler är generellt små och kräver därför inga större mängder data för att överföras. Standard-bitrate har länge varit 128 kbit per sekund. Det ger duglig kvalitet för att de flesta inte ska märka någon skillnad i ljudkvalitet och är dessutom snällare mot användarnas mobilabonnemang. Idag, när användarna fått bättre mobilabonnemang och ljudutrustning används emellanåt också 192, 256 och 320 kbit/s.

Du bör använda samma sample rate vid exporteringen som du ställde in i din ljudinspelare vid inspelningen, alltså 44 100 Hz. Vid exporteringen till mp3-fil behöver du inte bry dig om bit depth eftersom det inte används.

Jag säger samma sak här: Om detta steg är svårt kan du skita i det. Inställningarna kommer inte väsentligt påverka ljudkvaliteten. Allt kommer fungera magiskt trots att du inte har en aning om vilka inställningar du valt. Och i de flesta fall är redigeringsprogrammet redan rätt inställt från början.

Den exporterade filen laddar du sedan upp på din server. Hur du gör beror på vilken publiceringsplattform du väljer. Jag brukar också spara en fil i råformat för att ha ett okomprimerat exemplar till framtiden. Man vet aldrig om det kommer till användning.